Aardappelen in krimpfolie: toegevoegde waarde voor Consument, Retailer én Groothandel

Gezond eten, gebruiksgemak en snelheid

Een reeds gevestigde trend in Noord-America komt naar Europa: het in glasheldere krimpfolie verpakken van individuele aardappelen. Gedreven door consumenten die streven naar gezond eten in combinatie met gebruiksgemak en snelheid. Een individueel verpakte aardappel (+/-200 gram) gaat met folie en al een paar minuutjes (5-8 minuten afhankelijk magnetron wattage en type & gewicht aardappel) in de magnetron en je hebt zo een heerlijke zachte aardappel, klaar voor consumptie of verdere bewerking.

Krimpfolie versnelt het kookproces zonder uitdroging van de aardappel

In de magnetron zorgt de krimpfolie voor een versnelling van het kookproces omdat het warme vocht in de aardappel blijft en dat de aardappel niet uitdroogt. De techniek is geschikt voor alle consumptieaardappelen en ook zoete aardappelen en truffelaardappelen zijn zeer geschikt om op deze wijze snel en met behoud van voedingsstoffen te bereiden. In Noord-America wordt deze techniek met name veel ingezet voor de Bio-lijnen van Retailers.

Mooiere presentatie, minder uitdroging, hogere toegevoegde waarde

In Europa kennen we het in krimpfolie verpakken van groente met name voor komkommers en paprika’s maar onderzoek heeft aangetoond dat aardappelen verpakt in krimpfolie op kamertemperatuur (Retail conditie) in 3 weken tijd slechts 0,5% van hun gewicht verliezen ten opzichte van 2,5% bij niet verpakte aardappelen. Daar komen nog de andere voordelen bij: Mooiere presentatie, mogelijkheid tot individueel etiketteren (uniek nummer, voedingswaarde, bereidingswijze, andere marketing informatie) en toegevoegde waarde want consumenten zijn bereid 2-3x zo veel voor in krimpfolie verpakte aardappels te betalen.

Krimpfolie: Goedkoop en efficiënt verpakken van aardappelen

Het in krimpfolie verpakken van aardappelen is zeer efficiënt. Op een volautomatische verpakkingsmachine met krimptunnel kunnen zo’n 60 aardappelen per minuut verwerkt worden. De glasheldere krimpfolie kost per aardappel ongeveer een halve eurocent. Ook de telers en verpakkers in Noord-America blijken al snel een 2-3x premie per gram product ten opzichte van het in bulk verpakte product te krijgen.

Momenteel lopen de eerste testen in de Benelux. Het is afwachten of deze trend gaat doorbreken, in Noord-America is zo’n 3% van de aardappelmarkt reeds individueel verpakt in glasheldere krimpfolie en dat percentage groeit elk jaar. Flex Film is er in elk geval klaar voor.

Meer informatie: marcus@flexfilm.nl

Nieuwsoverzicht