AGF producten worden vaak verpakt in plastic folie. Voor veel AGF producten heeft die folie een toegevoegde waarde die we terugzien in tal van voordelen. We zetten de voordelen voor u op een rijtje.
Houdbaarheid
Verpakt in de juiste folie blijven AGF producten een stuk langer houdbaar. Neem bijvoorbeeld broccoli of witlof. Deze zijn binnen een dag al een stuk minder vers als ze niet worden verpakt. Verpakt met de juiste folie blijven ze dagen langer houdbaar. Door deze langere houdbaarheid wordt er veel minder voedsel weggegooid. En dat is goed nieuws. Want wereldwijd is de voedselverspilling enorm. Volgens de Food and Agriculture Organisation gaat meer dan een derde van al het geproduceerde voedsel verloren; kortom 1,3 miljard ton voedsel wordt wereldwijd weggegooid. En dat in een wereld waar hongersnood een groot probleem is. Daarnaast is CO2 uitstoot een groot probleem. De productie van voedsel gaat immers gepaard met veel CO2 uitstoot. En voor elk verspilt product moet een nieuw product gemaakt worden en dat levert weer meer CO2 op. Minder voedsel verspillen draagt dus bij aan het terugdringen van C02 uitstoot.
Voedselveilig
In de winkel nemen consumenten producten vaak in de hand. De ene keer om te voelen hoe zwaar het is, de andere keer of het vers is. Dit is niet hygiënisch en kan een gevaar vormen voor de voedselveiligheid. Ook tijdens het transport loopt onverpakt voedsel risico op besmettingen en beschadigingen; dit kan variëren van bijvoorbeeld glas- of houtsplinters tot ongedierte. Een dun, hoogwaardig stuk verpakkingsfolie kan deze ongewenste risico’s voor een groot deel verkleinen.
Traceerbaarheid
Als er een vermoeden bestaat dat een AGF product niet veilig is, is het belangrijk dat het terugroepen (recall) en de traceerbaarheid (traceability) van producten mogelijk is en consumenten op tijd gewaarschuwd worden voor mogelijke gevaren. Met behulp van een verpakkingsfolie kan een product snel worden getraceerd en dat is in het belang van de voedselveiligheid en de volksgezondheid.
Bedrukking
Folie kan goed en hoogwaardig bedrukt worden. Dat is niet alleen belangrijk voor de traceerbaarheid, maar ook voor marketing doeleinden en het communiceren van productinformatie. Steeds meer consumenten zijn per slot van rekening bewust bezig met voeding en willen informatie over de herkomst van het product, de voedingswaarden en of het product wel of niet biologisch is (denk aan een bedrukking met het groene blaadje, het Europese biologo). Zonder verpakking is deze informatie moeilijk te communiceren op een AGF product.
Minder C02 uitstoot
Plastic is vaak negatief in het nieuws vanwege de negatieve impact op het milieu. Het feit dat er veel plastic in de natuur terecht komt heeft veel gevolgen voor de gezondheid van mens en dier. Het is dan ook van groot belang om maatregelen te nemen waardoor dit negatieve effect wordt beperkt. Flex Film is continu actief in het adviseren van klanten in het verduurzamen van hun verpakkingsproces en de hierin gebruikte verpakkingsmaterialen. Dit omhelst onder andere het smaller of dunner maken van de folie, overstappen op hoogwaardige recyclebare producten en biobased folies, folie op basis van recyclaat en niet-plastic varianten.
Een onderbelicht onderwerp is de rol van plastic in de klimaatproblematiek. Er is veel onderzoek gaande naar welk soort materiaal de beste optie is als het gaat om CO2 uitstoot. De algemene tendens uit de resultaten is dat plastic in veel gevallen de beste optie is in vergelijking met andere materialen zoals glas en papier. Een rapport van McKinsey toont aan dat in 13 van de 14 geteste gevallen, plastic de minste uitstoot met zich meebrengt. Uit een vergelijking tussen plastic en papier blijkt dat plastic 80% minder CO2 impact heeft. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat een extreem dun stuk plastic alsnog sterk kan zijn. Hierdoor kan met heel weinig materiaal het gewenste resultaat behaald worden.
Veelzijdig
Er zijn zeer veel soorten (en kwaliteiten!) folie voor alle verpakkingsmachines en AGF toepassingen. Folie is er met en zonder barrière, bedrukt of onbedrukt en met of zonder anticondens werking (hier zijn grote verschillen!). Ook is er groot onderscheid te maken in hoeverre een folie duurzaam is. Belangrijke onderwerpen hier zijn het niveau van recycleerbaarheid en of het wel of niet van hernieuwbare bronnen is gemaakt.
Het is duidelijk dat er veel onderwerpen een rol spelen bij het kiezen van de juiste verpakkingsoplossing voor een product. Over al deze onderwerpen gaan er veel verhalen rond en het is lastig waarheid en onwaarheid van elkaar te onderscheiden. Daarom ondersteunt Flex Film al haar klanten bij het kiezen voor de juiste oplossing op het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid.
Mckinsey rapport: https://www.mckinsey.com/industries/chemicals/our-insights/climate-impact-of-plastics